Forleden læste jeg dette indlæg hos Anna og det satte en masse tanker i gang i mit hoved. Anna skriver, at blogmediet er ved at ændre sig. Hun skriver, at bloggere laver flere og flere reklameindlæg og indgår sponsorerede samarbejde med virksomheder og at det bekymre hende. Anna skriver: “Jeg tror, blogs kan noget helt specielt, men jeg tror, det er vigtigt, der også hele tiden sker en udvikling, så blogs bliver ved med at være relevante for andre, end dem der sidder bag tasterne“. Jeg kan kun give hende ret.

Jeg er ligesom Anna også begyndt at ligge mere og mere mærke til det stigende antal reklameindlæg og jeg synes personligt, at mængden af sponsorerede indlæg her i blogland er ved at være for stor. De få gode og personlige indlæg drukner simpelthen i reklamehavet. Nogle bloggere laver ikke andet end sponsoreret indhold og hos andre er det måske hvert andet eller hvert tredje indlæg, der er sponsoreret. Jeg synes, at det er fint, at man gerne vil tjene på sin blog og det er da sejt, at nogle endda kan leve af det, men jeg synes, at det er ærgerligt, at bloggere ikke længere måles på, om de laver godt indhold, men på, hvor meget de tjener. Hvis jeg siger til folk jeg møder, at jeg er blogger, plejer det første spørgsmål de stiller at være noget i stil med “og hvor meget tjener du så på det?”. Jeg svarer “intet” og får så et blik og et “nå, hvorfor ikke?”. Ej, men sig mig lige engang – er man kun god til at blogge, hvis man tjener penge på det? Hvad nu, hvis man ikke er interesseret i at tjene penge på sin blog? Hvad nu, hvis man ikke har lyst til at reklamere for diverse brands mod betaling? Hvad nu, hvis man faktisk bare går op i at producere godt indhold og ikke kun nævner produkter, fordi man bliver betalt for det? Er man så ikke god?

Jeg får ofte tilbudt gratis ting af virksomheder, som jeg kan teste – og med teste mener virksomheden selvfølgelig, at de vil have, at jeg omtaler tingen på min blog. I starten sagde jeg pænt ja tak til tilbuddene. Jeg tænkte, at jeg jo måtte være en god blogger nu hvor virksomhederne ville sende mig gratis ting. Alle “de store bloggere” med mange læsere fik jo også tilsendt alt muligt. Var jeg virkelig ved at være en af de store? Den tanke gjorde mig glad.

Problemet med at modtage og omtale disse gratis ting er dog, at man skal betale skat af dem og så er de jo i og for sig ikke længere gratis. Har man læsere nok kan man være heldig, at virksomhederne ud over at sende produktet også vil betale for omtalen og så kan det pludselig blive en god forretning. Det er desværre de færreste virksomheder, der vil betale for reklamen, så efterhånden er jeg begyndt at takke pænt nej, med mindre det er et produkt, jeg virkelig kan stå inde for. Jeg vil ikke betale for at omtale bestemte ting og dermed er jeg ikke længere en af de bloggere, der hver og hver anden dag kan “prale” med, at have fået endnu en pakke med lækre ting og sager. Jeg har ikke en masse indlæg markeret med “sponsoreret af XXX” og jeg er ikke ambassadør for nogle brands. Er jeg så ikke en god blogger?

Jeg bliver ked af det, når en blogger bliver nødt til at skrive ”ikke sponsoreret” i sit indlæg om en lækker shampoo han/hun lige har købt. Det er ikke længere nok, at bloggere markerer de indlæg, de bliver betalt for at lave. Bloggere bliver nu også nødt til at markere det 100 % oprigtige indlæg om den shampoo, som de selv har købt og som har reddet deres fuldstændige umulige hår. Bloggere har generelt mistet deres troværdighed og det er brandærgerligt.

På det seneste er jeg begyndt at tænke mere over det. Ville jeg egentlig begynde at takke ja til at reklamere for noget, hvis jeg blev betalt for det? Forleden tog jeg mig selv i at tænke, at hvis en virksomhed ville betale mig for at skrive om deres produkt, så måtte jeg jo være en god blogger. Jeg kunne markere mit indlæg med “sponsoreret af XXX” og så kunne alle mine læsere jo også se, at jeg er en god blogger. Og så ville jeg måske få flere læsere! Og så ville endnu flere virksomheder måske betale mig for at skrive om produkter, som jeg faktisk overhovedet ikke anede eksisterede før virksomheden fortalte mig om dem. Pludselig gik det op for mig, at jeg var på vej ud på et sidespor. Var jeg virkelig villig til at sætte det hele over styr og smide min troværdighed væk for penge? Jeg har som så mange andre svært ved at rose mig selv, men jeg synes faktisk, at jeg gør det okay. Min blog er ikke enorm, men den er heller ikke lille. Jeg er rigtig glad for, at så mange læser med og prøver mine opskrifter og hvis jeg mærker efter helt nede i maven, så føler jeg mig god til at blogge, når det jeg skriver, kan bruges til noget og ikke, når jeg får tilbudt “gratis ting”, som jeg kan teste. Jeg blogger fordi jeg kan lide det og ikke fordi jeg vil tjene penge. Er det forkert? Er man kun god til at blogge, hvis man tjener penge på det?

Du kan evt. også lige læse dette opfølgende indlæg.

  • At spise denne sde havregrd med banan til morgenmad varhellip
  • Kan vi ikke lige tage en sndag mere? sndag
  • Startede morgenen med en grd til at varme mig phellip
  • Sndag starter langsomt
  • Efterr S lnge det ikke regner og blser er dennehellip
  • Menuen herhjemme stod i dag p kylling vendt i ghellip
  • Ville give alt for en hjemmelavet pizza til aftensmad ihellip
  • Bagt pasta med kylling og bacon er en favorit herhjemmehellip