Forleden læste jeg dette indlæg hos Anna og det satte en masse tanker i gang i mit hoved. Anna skriver, at blogmediet er ved at ændre sig. Hun skriver, at bloggere laver flere og flere reklameindlæg og indgår sponsorerede samarbejde med virksomheder og at det bekymre hende. Anna skriver: “Jeg tror, blogs kan noget helt specielt, men jeg tror, det er vigtigt, der også hele tiden sker en udvikling, så blogs bliver ved med at være relevante for andre, end dem der sidder bag tasterne“. Jeg kan kun give hende ret.
Jeg er ligesom Anna også begyndt at ligge mere og mere mærke til det stigende antal reklameindlæg og jeg synes personligt, at mængden af sponsorerede indlæg her i blogland er ved at være for stor. De få gode og personlige indlæg drukner simpelthen i reklamehavet. Nogle bloggere laver ikke andet end sponsoreret indhold og hos andre er det måske hvert andet eller hvert tredje indlæg, der er sponsoreret. Jeg synes, at det er fint, at man gerne vil tjene på sin blog og det er da sejt, at nogle endda kan leve af det, men jeg synes, at det er ærgerligt, at bloggere ikke længere måles på, om de laver godt indhold, men på, hvor meget de tjener. Hvis jeg siger til folk jeg møder, at jeg er blogger, plejer det første spørgsmål de stiller at være noget i stil med “og hvor meget tjener du så på det?”. Jeg svarer “intet” og får så et blik og et “nå, hvorfor ikke?”. Ej, men sig mig lige engang – er man kun god til at blogge, hvis man tjener penge på det? Hvad nu, hvis man ikke er interesseret i at tjene penge på sin blog? Hvad nu, hvis man ikke har lyst til at reklamere for diverse brands mod betaling? Hvad nu, hvis man faktisk bare går op i at producere godt indhold og ikke kun nævner produkter, fordi man bliver betalt for det? Er man så ikke god?
Jeg får ofte tilbudt gratis ting af virksomheder, som jeg kan teste – og med teste mener virksomheden selvfølgelig, at de vil have, at jeg omtaler tingen på min blog. I starten sagde jeg pænt ja tak til tilbuddene. Jeg tænkte, at jeg jo måtte være en god blogger nu hvor virksomhederne ville sende mig gratis ting. Alle “de store bloggere” med mange læsere fik jo også tilsendt alt muligt. Var jeg virkelig ved at være en af de store? Den tanke gjorde mig glad.
Problemet med at modtage og omtale disse gratis ting er dog, at man skal betale skat af dem og så er de jo i og for sig ikke længere gratis. Har man læsere nok kan man være heldig, at virksomhederne ud over at sende produktet også vil betale for omtalen og så kan det pludselig blive en god forretning. Det er desværre de færreste virksomheder, der vil betale for reklamen, så efterhånden er jeg begyndt at takke pænt nej, med mindre det er et produkt, jeg virkelig kan stå inde for. Jeg vil ikke betale for at omtale bestemte ting og dermed er jeg ikke længere en af de bloggere, der hver og hver anden dag kan “prale” med, at have fået endnu en pakke med lækre ting og sager. Jeg har ikke en masse indlæg markeret med “sponsoreret af XXX” og jeg er ikke ambassadør for nogle brands. Er jeg så ikke en god blogger?
Jeg bliver ked af det, når en blogger bliver nødt til at skrive ”ikke sponsoreret” i sit indlæg om en lækker shampoo han/hun lige har købt. Det er ikke længere nok, at bloggere markerer de indlæg, de bliver betalt for at lave. Bloggere bliver nu også nødt til at markere det 100 % oprigtige indlæg om den shampoo, som de selv har købt og som har reddet deres fuldstændige umulige hår. Bloggere har generelt mistet deres troværdighed og det er brandærgerligt.
På det seneste er jeg begyndt at tænke mere over det. Ville jeg egentlig begynde at takke ja til at reklamere for noget, hvis jeg blev betalt for det? Forleden tog jeg mig selv i at tænke, at hvis en virksomhed ville betale mig for at skrive om deres produkt, så måtte jeg jo være en god blogger. Jeg kunne markere mit indlæg med “sponsoreret af XXX” og så kunne alle mine læsere jo også se, at jeg er en god blogger. Og så ville jeg måske få flere læsere! Og så ville endnu flere virksomheder måske betale mig for at skrive om produkter, som jeg faktisk overhovedet ikke anede eksisterede før virksomheden fortalte mig om dem. Pludselig gik det op for mig, at jeg var på vej ud på et sidespor. Var jeg virkelig villig til at sætte det hele over styr og smide min troværdighed væk for penge? Jeg har som så mange andre svært ved at rose mig selv, men jeg synes faktisk, at jeg gør det okay. Min blog er ikke enorm, men den er heller ikke lille. Jeg er rigtig glad for, at så mange læser med og prøver mine opskrifter og hvis jeg mærker efter helt nede i maven, så føler jeg mig god til at blogge, når det jeg skriver, kan bruges til noget og ikke, når jeg får tilbudt “gratis ting”, som jeg kan teste. Jeg blogger fordi jeg kan lide det og ikke fordi jeg vil tjene penge. Er det forkert? Er man kun god til at blogge, hvis man tjener penge på det?
Du kan evt. også lige læse dette opfølgende indlæg.
Instagram og Facebook
Følg mig gerne på Instagram (@lifebynan), hvor jeg dagligt deler hverdagsglimt og madinspiration. Jeg har også en Facebookside (LifeByNan), hvor jeg altid smider et link op til nye blogindlæg.
Nope. Nej, det er man ikke. Man har blot en blog med et indhold, som mange vil læse af en eller anden grund. Jeg læser færre og færre store blogs, da der går for meget reklame i den og du har ret, at så ryger noget af deres troværdighed. Synes egentlig kun et par blogs har klaret sig fint, efter de er gået over til blogge på fuld tid. Men hold op andre er blevet kedelige og uinteressante. Så må man selvfølgelig springe dem over.
Hej Lika. Tak for din kommentar. Jeg er meget enig!
nej , syntes dine blogs er gode og det er dejligt at du ikke går ind i det reklame /penge orke, dem som er med på den bølge der tænker man /jeg tit er den ferie/bil eller betalt af det firma , syntes man skal skrive hvis man har noget på hjertet , det har du
Hej Lea. Tusind tak for din kommentar. Jeg er glad for at læser med!
Jeg er ganske enig. Flere og flere blogs er efterhånden drevet af annoncørerne enten fordi de leverer cool cash eller fordi bloggerne får gratis udstyr, restaurantbesøg etc. De bliver mere og mere spild af tid at læse om når de har mere travlt med at gøre sig lækre for annoncørerne end for læserne. Nå, men det gennemskuer læserne nok på sigt og så slår de frie markedskræfter vel til.
Så for at svare på dit spørgsmål, så er man vel kun en seriøs blogger hvis man alene fokuserer på læserne og kvaliteten af indlæg i stedet for annoncørerne.
Hej Jens. Dejligt, at du er enig med mig. Og ja, en seriøs/god blogger skal helt klart tænke på læsere og kvalitet før penge.
Det håber jeg ikke, for så er vi i hverfald helt elendige. Jeg tror det er umuligt, at dele sådan op.
Jeg ved godt at det er sat lidt på spidsen her, men det var vigtigt for mig, at gøre mit budskab så klart som muligt. Selvfølgelig er det ikke så sort/hvidt 🙂
Jeg synes netop din blog er god. Det er ihvertfald første stop for mig, når jeg mangler inspiration til maden. 🙂 Og det er nok fordi din blog er autentisk, og opskrifterne og dine råd er rent faktisk nogle du står inde for. Så snart jeg ser “sponsoreret af X”, er jeg ikke sikker på indlægget længere. Altså står de virkelig inde for opskriften/produktet/servicen eller er det bare for at tjene penge? Hvis man udelukkende reklamerer for ting, som man kan stå 100 % inde for, og som man ville købe alligevel, så er det jo kun fint at få penge for det. Men det skal være autentisk og i tråd med bloggen generelt, ellers står jeg helt af.
Anyways, min pointe er egentlig bare at jeg synes din blog er virkelig god, og jeg nyder at følge med!
Hej Mette. Tusind tak for de søde ord. Kan se du har det på samme måde med de sponsorerede indlæg som jeg har 🙂
Slet ikke! Man kan ikke vurderer en blog på hvor mange penge den tjener. Men jeg kan godt forstå at bloggerne gerne vil tjene penge på deres blog. Tænk en gang at kunne leve af sin hobby – som de store bloggere..
Tak for en fantastisk inspirerende og ærlig blog 😀
Hej Anne. Det er faktisk slet ikke en drøm jeg har, men respekt for dem der har og gør det! 🙂
Jeg synes, at de fleste “professionelle” blogs er uinspirerende. Det bliver for meget forretning, når teksterne er skrevet med større fokus på SEO end læseren, og når bloggere ikke besvarer kommentarer eller sjældent selv lægger en kommentar hos andre.
Der er selvfølgelig undtagelser, og jeg kan godt nævne et par store bloggere, der er supergode til at lave sponsorede indlæg med troværdigheden i behold, og hvor jeg trofast følger med. Men modeindlæg og andre rene reklameindlæg springer jeg altid over.
Hvis man kan tjene penge på sin blog, synes jeg ikke, at man skal holde sig tilbage, men i mine øjne er det relevante og nærværende tekster der gør en blog god.
Hej Emilie. Tak for din kommentar og hvor er jeg bare enig! Der var engang jeg læste alt hos de blogs jeg fulgte, men nu er jeg blevet meget mere kritisk i forhold til hvad jeg vil bruge tid på at læse.
Kvaliteten af en blog kan slet ikke måles på, om bloggeren tjener penge på den eller ej. Og dog – bare omvendt. Nogle blogs skrevet af “professionelle” bloggere ender som rene reklamemagasiner og så er det efter min mening slet ikke en blog længere men … ja, et reklamemagasin.
Andre bloggere formår at holde balancen og bevare deres blog som både personlig og vedkommende, selv om de tjener penge på den.
Jeg læser mest blogs skrevet af bloggere, der ikke tjener en krone på at skrive værdifuldt blogindhold til fri afbenyttelse – men jeg læser også gode blogs skrevet af bloggere, der gør det samme og tjener penge på det.
Det kræver fingerspitzgefühl at skrive en god og personlig blog, som samtideig er kommerciel.