Plantemad

Måske du kender Mia? Hun blogger dagligt på gardum.com, og selvom jeg først for nyligt har stiftet bekendtskab med hendes smukke univers, så er jeg ubetinget fan. I januar måned udgav Mia sin første kogebog Plantemad, og den kan du læse min personlige og ærlige anmeldelse af lige her.

Ved første øjekast bliver man næsten forelsket. Omslaget er super flot og alle billederne inden i lige så – aldrig har jeg set grøntsager så smukt fremstillet. Mia starter med at fortælle lidt om, hvorfor hun har valgt at skrive bogen og dette bliver fulgt op af et par sider om hendes madfilosofi og en forklaring på, hvorfor hun spiser, som hun gør. Mia er ligesom jeg fan af lave ting fra bunden af uforarbejdede fødevarer, så man ved præcis hvad man putter i munden. Hun spiser overvejende plantebaseret, men kalder sig ikke veganer af den simple grund, at hun ikke vil forbyde sig selv lidt ost, fisk eller andet, hvis hun en dag får lyst til det. Jeg kan godt lide hendes pointe om, at hendes livsstil er et dagligt valg, forstået på den måde, at hun hver dag vælger at spise plantebaseret. Dét at putte sig selv ned i en bestemt boks, der fx kunne hedder “veganer”, gør, at der er bestemte ting man må og bestemte ting man ikke må og det kan være svært for mange, at efterleve. Ofte ender man med at skuffe sig selv og det kender jeg så udmærket fra mig selv. Hvor mange gange, har jeg fx ikke sagt til mig selv, at NU skal jeg altså spise sundt hver dag!? Slut prut med junk, sukker og andre syndige sager! Og hvor længe har det lige holdt? Det har aldrig holdt særlig længe, fordi det bliver alt for uoverskueligt. Hvis man nu i stedet tager et dagligt valg om at spise sundt, så er udsigten til succes pludselig ikke så langt væk og der er plads til at man kan spise lidt knap så sundt en enkelt gang i ny og næ uden at sidde tilbage med følelsen af, at nu kan det hele jo også bare være lige meget. Mia skriver “de vigtigste valg er dem, som du tager 99 gange, ikke dem, du tager en eller to gange” og den sætning, har jeg skrevet bag øret og jeg synes, at du skal gøre det samme!

Efter afsnittet om madfilosofi følger et par brugbare afsnit med tips og tricks til det at spise plantebaseret før man kommer til det, de fleste nok vælger at købe en kogebog for, nemlig opskrifterne. Bogens opskrifter er delt op efter sæson, og hvorvidt det er en god idé, er der nok delte meninger om. Jeg selv er ikke super fan af konceptet, da jeg synes kogebogen bliver lidt rodet og opskrifterne bliver sværere at finde på trods af opslagsregistrene bagerst i bogen. Derudover mener jeg, at mange af opskrifterne sagtens kan laves året rundt uden at gå på kompris med “spis hvad der er i sæson”-konceptet, som jeg selvfølgelig er kæmpe fan af.

For sådan en som mig, der laver forholdvis meget mad, er mange af opskrifterne måske lige lidt for meget til den simple side. Jeg køber en kogebog for at blive inspireret til nye retter og ikke for at få endnu en opskrift på guacamole, hvis I forstår hvad jeg mener? For dig, der måske ikke er vant til at lave så meget mad, og for dig, der måske synes, at madlavingen til tider kan blive for kompliceret og omfattende, er Plantemad helt perfekt – især hvis du gerne vil spise endnu flere dejlige grøntsager. Mia beskriver selv bogen som værende den kogebog, hun selv manglede, da hun begyndte at spise plantebaseret, og det formål opfylder den til fulde.

Kogebogen er som tidligere nævnt helt utrolig flot og opskrifterne er gjort meget personlige. Hver opskrift er krydret med et lille afsnit hvori Mia knytter et par ord til retten. Hun fortæller fx at hun elsker vandmelon, at hun holder af at få take-away fra en mexikansk restaurant i Mejlgade og så løfter hun sløret for sin absolutte favoritret. Det fungerer bare rigtig godt og gør bogen meget mere levende og man får lyst til at prøve samtlige opskrifter. Plantemad er klart en kogebog, jeg kan anbefale! Og man behøver altså hverken at være veganer, vegetar eller andet for at kunne bruge bogen.

Jeg har været så heldig at få lov af Mia til at dele en opskrift fra bogen. Jeg har valgt at dele opskriften på minipizzaer med kartofler og rosmarin på kikærtebund og den opskrift rammer bloggen imorgen!

Har du også fået fingrene i Plantemad? Hvad tænker du om den?

• At spise denne sde havregrd med banan til morgenmad varhellip
  • Kan vi ikke lige tage en sndag mere? sndag