I dag er vores sidste dag på Sri Lanka. Rejsetrætheden ramte og vores tid her har været præget af en mærkelig form for ugidelighed. Havde vi ikke haft en chauffør og planlagte ting vi skulle, havde vi nok bare ligget på et hotelværelse alle 16 dage. Oven i hatten blev Magnus den 1. januar ramt af influenza og er stadigvæk ikke helt på toppen, hvilket selvfølgelig også har gjort det hele lidt mindre interessant.

At det lige var her, at rejselysten forsvandt er brandærgeligt! Sri Lanka er et dejligt og fantastisk flot land og er man til naturoplevelser kan jeg klart anbefale en rejse hertil. Sri Lanka (og selvfølgelig Maldiverne) er faktisk de eneste lande, vi har besøgt, som jeg kunne tænke mig at komme tilbage til på et senere tidspunkt. Sri Lanka har så meget at byde på og jeg ville elske at udforske landet endnu engang og endnu mere med en eventyrlyst i topform – Adam’s Peak har jeg dog ikke i sinde nogensinde at bestige igen! Billeder er der heller ikke blevet taget for mange af på det sidste, da fotografen jo har været syg. Dette indlæg er derfor primært krydret med de par mobilbilleder, jeg har fået taget og man må desværre sige, at kvaliteten er derefter.

Selv samme morgen, som jeg kom ned fra Adam’s Peak, gik turen videre. Efter en hurtig morgenmad blev vi kørt til stationen i Nanuoya, hvorfra vi skulle med tog til Kandy. Vores chauffør sagde at turen kun tog 2,5 time, så frokost kunne vi spise, når vi kom frem. Toget viste sig så at være 50 minutter forsinket og derudover tog turen hele fire timer, så da vi endelig nåede Kandy omkring klokken 17, var vi pænt sultne, for at sige det mildt. Vi fik hvad der nok kan kåres som verdens dårligste spaghetti og kødsovs og så gik turen ellers videre til folkedans og efterfølgende tempelbesøg før det endelig var tid til at checke ind på hotellet. Jeg sov fantastisk den nat!

Næste morgen besøgte vi et te-museum, hvor vi lærte lidt om hvordan man fremstiller te og jeg fik købt lidt souvenir-te. Vi kørte videre til byen Dambulla og på vejen besøgte vi en “Herbs and Spices Garden”. Her fik vi en rundvisning i haven og blev belært om hvilke mirakler naturmedicin kan udrette fremfor almindelig medicin – om man så tror på det, er en helt anden sag. Vi fik også en lille massage med deres vidunderolier og Magnus blev tilset af en “læge”, som ved at mærke han puls kunne fortælle alt muligt. Magnus havde det meget værre end vi gik og troede – faktisk stod det så slemt til, at hvis han ikke fik renset sin lever, så ville en virus virkelig plage ham om er par år. Han fik en kop medicin (læs: urtete) og i en uge skulle han så holde sig fra bananer, brød og kolde drikke og så skulle den vist være i vinkel. Jeg var ved at dø af grin under hele “undersøgelsen”, men tror det lykkedes mig at holde masken sådan nogenlunde.

Vi overnattede i Dambulla og næste morgen stod vi klar klokken 6.30. Turen gik til Sigiriya som vi begge besteg trods mine meget ømme ben og Magnus’ heldigvis aftagende influenza. Hvem pokker vælger at bygge sit palads på toppen af en klippe? Efter Sigiriya gik turen til ruinbyen Polonnaurwa hvor vi traskede rundt et par timer. Det var møj varmt og meget kedeligt, men vores chauffør var super entusiastisk omkring det, så vi prøvede at virke så interesserede som muligt. Om eftermiddagen gik turen tilbage til Dambulla, hvor vi overnattede endnu engang.

I går blev vi så hentet klokken 8.00 og planen var, at vi skulle ud og se nogen tempelgrotter. Magnus var sygdomstræt og jeg var bare træt af at have ondt i benene, så vi blev i stedet kørt direkte til Negombo. Her tog vi afsked med vores chauffør og checkede ind på vores sidste overnatningssted her på Sri Lanka. I aften bliver vi hentet af en anden chauffør og kørt til lufthavnen. Herfra går turen til vores rejses sidste destination, Malaysia!

• At spise denne sde havregrd med banan til morgenmad varhellip
  • Kan vi ikke lige tage en sndag mere? sndag
  • Startede morgenen med en grd til at varme mig phellip
  • Sndag starter langsomt
  • Efterr S lnge det ikke regner og blser er dennehellip
  • Menuen herhjemme stod i dag p kylling vendt i ghellip
  • Ville give alt for en hjemmelavet pizza til aftensmad ihellip
  • Bagt pasta med kylling og bacon er en favorit herhjemmehellip