sapa-9

Søndag den 30. oktober 2016 klokken 21:40 tog vi nattoget fra Hanoi til byen Lao Cai. Vi sov i en 4-mands kahyt som vi delte med to stille og rolige franskmænd. Turen tog cirka 8 timer og selvom det bumlede en del, fik vi heldigvis sovet lidt. Fra Lao Cai blev vi kørt til byen Sapa, hvor vi tjekkede ind på vores hotel. Det var koldt i Sapa – eller ihvertfald koldere. Temperaturen lå på omkring de 15 grader og luften var utrolig fugtig. Hele formiddagen havde vi for os selv og den brugte vi på at få sovet og spist og ellers bare tulle lidt rundt i den meget turistede by.

sapa-5

Klokken 13 blev vi hentet af vores guide, Nam, som var en ung gut, der heldigvis talte rigtigt fint engelsk. Vi gik af hovedvejen ned til en landsby, der lå cirka 6 km væk. Det gik ret stejlt nedad hele vejen og det kunne mærkes i læggene. Landbyen var forholdvis stor og meget lidt turistet. Faktisk var der kun os og så de lokale og det var rigtig rart. Vi gik stille og roligt gennem landsbyen, så skolen og holdt en lille pause på “den lokale”, før turen gik hjem igen. Guiden fortalte og forklarede og vi fik stillet en masse spørgsmål. Fx er det helt normalt at gro græskar på sit tag, da man på den måde undgår, at de bliver spist af dyrene. Overalt gik der grise, høns, ænder og bøfler rundt og vi spurgte, hvordan de lokale kunne vide hvis dyr, der var hvis og guiden svarede, at de lokale sagtens kunne kende sine egne dyr fra naboens, blot ved at kigge på dem. For os lignede alle grisene hinanden og det var da komplet umuligt at se forskel på hønsene, men det var åbenbart intet problem for de lokale. Tilbage i Sapa var vi igen overladt til os selv. Vi fik spist lidt aftensmad og gik så tidligt i seng, så vi kunne være friske til dagen efter.

sapa-7

sapa-6

Den næste morgen kom guiden og hentede os på hotellet klokken 9:30. Det var virkelig tåget og den gode udsigt vi havde spottet fra hotelvinduet dagen forinden var nu fuldstændig forsvundet. Det regnede også lidt, men afsted gik det. Vi var dårligt begyndt at gå før to lokale kvinder begyndte at følge efter os. Guiden fortalte, at de havde tænkt sig at følge os til vi nåede den første landsby – en tur på 3-4 timer. Her ville de så forsøge at sælge os håndlavede armbånd, tasker og smykker. Først var vi en smule irriterede over det, men de viste sig at være en kæmpe hjælp, da den sti vi skulle følge var meget mudrede og terrænet var meget bakket. Kvinderne var vant til turen og stod virkelig godt fast i mudderet i forhold til os, der bare skøjtede rundt. Vejret var meget omskifteligt og på få sekunder kunne udsigten gå fra at være utrolig flot til helt at forsvinde i tågen.

sapa-10

sapa-11

sapa-13

sapa-14

sapa-15

sapa-17

Vi gjorde holdt i en lille landsby for at spise frokost og vi nåede da også kun lige at sætte os, før de to kvinder stod klar med diverse ting og sager. Vi var heldigvis forberedt og vi købte en lille taske af dem hver, som tak for hjælpen. Efter frokost gik vi en times tid før vi kom frem til den landsby, hvor vi skulle overnatte. Vi skulle overnatte på et såkaldt “home-stay” – altså hos en lokal familie. Familien bestod af et ægtepar og en kvinde, hvis tilhørsforhold vi aldrig fandt ud af. Ægteparret havde voksne børn, der ikke længere boede hos dem og de havde derfor valgt at åbne deres hjem for turister. Vi skulle sove på madrasser på loftet, hvor der vrimlede med små edderkopper og myg. Heldigvis hang der et myggenet over hver madras, som gav en følelse af tryghed. De to kvinder lavede aftensmad til os mens vi sad i køkkenet og kiggede på. Efterfølgende blev aftensmaden nydt i stuen, hvor maden blev sat på tallerkener midt på bordet og vi hver havde en skål med ris og et par spisepinde. Så var det bare at tage for sig! Det var super hyggeligt og maden smagte rigtigt godt.

sapa-20

sapa-21

sapa-23

sapa-24

sapa-25

sapa-26

Næste morgen var vejret en smule mere klart og lige efter morgenmaden tog vi videre. Igen begyndte to lokale straks at følge efter os og vi spurgte guiden, om han ikke ville fortælle dem, at vi ikke havde tænkt os at købe noget af dem. Det gjorde han og de vendte om. Det startede med at gå meget opad og det var meget mudret og glat. Turen ned igen var heldigvis mere flad og knap så glat, så vi ankom helskinnet og kun en smule mudrede til den sidste landsby på ruten. Her spiste vi frokost før vi blev hentet af en bil, der kørte os tilbage til Sapa. I Sapa havde vi et par timer før vi blev hentet, kørt til Lao Cai og smidt på nattoget tilbage til Hanoi.

sapa-27

sapa-28

sapa-31

sapa-29

sapa-30

Selvom vejret ikke viste sig fra sin bedste side og selvom Sapa nok er flottere, når det er sæson for ris, så havde vi en helt fantastisk tur! Vi fik oplevet noget natur og trukket lidt frisk luft. Derudover var så heldige at have en guide, der var god til at få os væk fra alle andre turister, så vi det meste af tiden havde udsigten og stierne for os selv.

sapa-19

• Skal du sndagsbage i dag? S foreslr jeg en portionhellip
  • Rester p en mandag er det bedste jeg ved Enhellip
  • En skn kleskabsgrd er et hit p de travle morgenerhellip
  • Spis varieret sagde de macarons
  • Koteletter i fad med grntsager og kokosmlk toppet med osthellip
  • Alene hjemme p en tirsdag betyder sushi i lange banerhellip
  • At spise denne sde havregrd med banan til morgenmad varhellip
  • Kan vi ikke lige tage en sndag mere? sndag