road-trip-27

Vi ankom til den lille by Son Trach fredag den 11. november sent om eftermiddagen. Byen ligger centralt i Phong Nha-Ke Bang National Park, hvilken blandt andet er kendt for sine mange grotter. På trods af, at byen var fyldt med turister, formåede vi at få et værelse på et hotel, hvor vi var de eneste gæster. Hotellet fejlede intet og det fortæller bare lidt om, hvor mange hoteller og hostels, der var at finde i byen – de lå simpelthen side om side på begge sider af byens eneste vej og det kan undre, hvordan de alle kan løbe rundt.

Læs også: Vietnam Road Trip del 1

road-trip-28

Planen for vores besøg i nationalparken var at se grotter. Næste morgen stod vi derfor tidligt op, så vi kunne nå at se den første, Paradise Cave, før der kom alt for mange turister. Vejen derud var snørklet og meget bakket, og det tog os cirka en time at køre de 21 km. Da vi kom frem parkerede vi vores scootere, købte to billetter og gik igennem indgangen til området. Lige på den anden side af indgangen kom jeg i tanke om, at jeg selvfølgelig havde efterladt nøglen siddende i min scooter… Vi spurgte pænt billetkontrolløren, om vi ikke lige måtte gå ud og hente nøglen, men fik at vide, at hvis man gik ud, kunne man ikke komme ind igen uden at købe en ny billet. Ahmen altså! Vi snakkede lidt frem og tilbage og det endte med, at vi via telefon fik fat i en security-person, der fandt scooteren, låste den og lovede at holde nøglen til vi havde set grotten. Halleluja! Vi begyndte at gå og efter at have gået cirka 500 meter ligeud og 500 meter stejlt op af bakke, var vi ved indgangen til grotten. Selve indgangshullet var ret lille, men grotten var enorm – som i virkelig meget kæmpe stor! Grotten er i alt 31 km dyb, omkring 80 meter det højeste sted og 60 meter det bredeste sted. Almindelige turister som os kunne gå omkring 1 km ind i grotten og det gjorde vi selvfølgelig. Grotten var virkelig flot og imponerende og vi havde den næsten for os selv. For enden var der en bænk, hvor vi satte os og bare nød stilheden og synet et øjeblik, før vi vendte om og gik ud.

phong-nha-ke-bang-national-park-13

phong-nha-ke-bang-national-park-2

phong-nha-ke-bang-national-park-3

Vi kørte tilbage til Son Trach og fik en bid mad før vi hoppede ombord på en lille båd, der sejlede os ud til Phong Nha Cave og Tien Son Cave. Ved indgangen til grotten blev vi sat af og vist hen til en lille robåd. Vi hoppede ombord sammen med et andet par og to vietnamesere stod så i hver sin ende af båden og roede. Vi sejlede ind igennem det mindste hul i klippen – vi skulle nærmest ligge ned i båden for ikke at slå hovedet mod “loftet”. På den anden side var grotten kæmpe stor og virkelig flot. Vi sejlede et godt stykke ind i grotten før vi vendte om og halvvejs ude blev vi sat af, og skulle gå det sidste stykke ud.

Læs også: Halong Bay og Cat Ba Island

phong-nha-ke-bang-national-park-4

phong-nha-ke-bang-national-park-5

phong-nha-ke-bang-national-park-6

Ude igen fulgte vi skiltene til Tien Son Cave, som lå 330 stejle trappetrin op af bjerget. Det var skimse en hård tur! De seneste par dage havde det været ret så koldt, men denne dag var varmen vendt tilbage og solen skinnede fra en næsten skyfri himmel. Det er overhovedet ikke for at brokke mig, men hvor typisk er det ikke lige? Op kom vi og vi gik ind i grotten. Denne var mindre end de to andre grotter vi havde set, men dog stadigvæk ret så stor. Selvom det er svært at sammenligne de tre meget forskellige grotter, var denne faktisk næsten den flotteste, da den var meget smallere og fuldstændig proppet med stalakitter og stalagmitter. Vi gik ud af grotten, gik de 330 trappetrin ned og tog båden tilbage til byen.

phong-nha-ke-bang-national-park-8

phong-nha-ke-bang-national-park-7

phong-nha-ke-bang-national-park-10

phong-nha-ke-bang-national-park-11

• At spise denne sde havregrd med banan til morgenmad varhellip
  • Kan vi ikke lige tage en sndag mere? sndag
  • Startede morgenen med en grd til at varme mig phellip
  • Sndag starter langsomt
  • Efterr S lnge det ikke regner og blser er dennehellip
  • Menuen herhjemme stod i dag p kylling vendt i ghellip
  • Ville give alt for en hjemmelavet pizza til aftensmad ihellip
  • Bagt pasta med kylling og bacon er en favorit herhjemmehellip