umphang-20

Fredag den 7. oktober klokken 20 forlod vi vores hotel i Bangkok, tog hen til Bangkok’s nordlige busterminal og tog en Aircon Night Bus nordpå til Mae Sot. Bussen vi kørte med var en luksusbus med store sæder med massage, masser af plads og turen fra Bangkok til Mae Sot tog rundt regnet otte timer og vi fik heldigvis sovet en del. Ved busstationen i Mae Sot stod Mr. T og ventede på os. Han kørte os til hans guesthouse, som mest af alt lignede en stor garage. Vi ankom omkring klokken 6 om morgenen og fik at vide, at der var morgenmad 9.30 og afgang klokken 9.50, hvilket lige gav os tre ekstra timer til at sove i. Vi var otte personer, der skulle dele to værelser, aircondition var der ikke noget af, sengene var tynde madrasser på gulvet og badeværelset fyldt med myrer.

umphang-2

Det var tid til afgang og vi var nu ti mand i gruppen – mig og Magnus, to venindepar, et vennepar og et kærestepar. Vi blev transporteret i en blå halvåben pick up truck, som ikke just var behagelig at sidde i. Mae Sot ligger utrolig tæt på grænsen til Burma, så første stop var ved et lille grænsemarked, hvor man kunne købe alt fra små og store træfigurer til tasker, tøj og mad. Vi købte ikke noget, da vi ikke ville slæbe på mere end højst nødvendigt, når vi skulle ud og trekke i junglen. Næste stop var ved et lille vandfald, hvor vi spiste frokost og lige kunne strække benene før vi begyndte den fire timer lange, men smukke køretur gennem bjergene til Umphang.

umphang-43

umphang-3

umphang-6

I Umphang blev vi mødt af de guider, der skulle tage os gennem junglen og vi fik anvist vores værelser. Denne gang havde vi en rigtig seng og sove i, men stedet var stadigvæk utroligt primitivt. Vi spiste aftensmad med udsigt ud over bjergene, og så var det ellers tidligt i seng.

umphang-8

umphang-9

umphang-10

Næste morgen blev vi kørt ned til floden, hvor vi blev sat i et par gummibåde og så sejlede vi ellers med strømmen gennem junglen i omkring fire timer. Det var en utrolig smuk tur! Vi blev sat i land og så begyndte trekkingen ellers. Der var omkring 12 km på programmet og terrænet var virkelig udfordrende. Vi startede med at gå op, op og op hvorefter det så sjovt nok gik ned, ned og ned. Stien vi gik på var utrolig smal og snoede sig gennem junglen. Mellem træerne hang de største edderkopper jeg nogensinde har set og tusindvis af cikader larmede som bare pokker. En enkelt slange spottede vi også. Turen tog omkring fire timer og jeg havde mudder fra top til tå, da vi ankom til den teltplads, hvor vi skulle overnatte. En hurtig tur med en vådserviet tog det værste og så var der ellers aftensmad og hygge indtil vi meget trætte faldt omkuld i teltet.

umphang-11

umphang-14

umphang-7

umphang-23

Næste morgen var der morgenmad og så fik turen til Tee Loi Su, som er Sydøstasiens største vandfald. Det var enormt flot og helt fantastisk at bade i. Vi brugte hele formiddagen ved vandfaldet før turen gik tilbage til teltpladsen for at spise frokost. Efter frokost begyndte vi på dagens otte km, som heldigvis var i et smule mere overkommeligt terræn end dagen før. Vi var fremme ved den landsby, hvor vi skulle overnatte, allerede efter to timer. Her skulle vi allesammen sove i den samme hævede træhytte på et underlag af bambus. Vi fik en kort rundtur i landsbyen, hvor vi besøgte deres skole og en af de lokale. Det var utroligt spændende og meget, meget primitivt. Vi spiste aftensmad på skolens gulv og så var det ellers i “seng”. Jeg kan fortælle, at bambus på ingen både er rart at sove på.

umphang-18

umphang-21

umphang-15

umphang-31

umphang-36

umphang-38

Efter morgenmaden den næste morgen ventede seks hårde km gennem junglen, hvilket tog godt og vel tre timer. Turen sluttede med en tur over den mest skræmmende gyngebro jeg nogensinde har gået på, men det at en kold cola og den blå halvåbne pick up truck ventede på den anden side gjorde, at jeg ikke engang behøvede tilløb for at komme over. Bilen kørte os tilbage til Umphang, hvor vi fik frokost og et velfortjent bad. Efter frokost kørte vi de fire timer tilbage til Mae Sot, hvor vi havde en overnatning hos Mr. T. Pludselig var madrasser på et gulv og et badeværelse fyldt med myrer den rene luksus!

umphang-39

umphang-41

umphang-46

Næste morgen skulle vi tidligt op, for vi skulle allerede med en bus mod Chiang Mai klokken 6.15. Turen til Chiang Mai tog godt og vel syv timer, men vi kunne heldigvis se frem til et hotel med både aircondition og pool – en hård, grænseoverskidende, men fantastisk tur gennem den thailandske jungle var slut!

umphang-48

• Skal du sndagsbage i dag? S foreslr jeg en portionhellip
  • Rester p en mandag er det bedste jeg ved Enhellip
  • En skn kleskabsgrd er et hit p de travle morgenerhellip
  • Spis varieret sagde de macarons
  • Koteletter i fad med grntsager og kokosmlk toppet med osthellip
  • Alene hjemme p en tirsdag betyder sushi i lange banerhellip
  • At spise denne sde havregrd med banan til morgenmad varhellip
  • Kan vi ikke lige tage en sndag mere? sndag