slow-boat-trip-2

Det er tydeligt at se, at Laos engang har været en fransk koloni, da man overalt kan få croissanter og baguettes – to ting, der var svære at opstøve i Thailand. I Laos har man ikke travlt. Busserne kører først, når de er fyldte og gerne først, når de er helt proppede. At vente længe på sin mad er også helt normalt, men til gengæld får man den næsten samtidig, i forhold til i Thailand, hvor vi næsten altid spiste hver for sig. Derudover er det nemt at blive millionær og mønter er ikke noget man bruger. Den mindste seddel er en 500 kip og den største en 100.000 kip, svarende til henholdvis 40 øre og 85 kroner. Det er altså super mærkeligt lige at hæve 2 millioner i en hæveautomat! Laos er faktisk en del dyre end Thailand, men heldigvis stadigvæk meget billigere end Danmark.

Læs også: 10 ting om Thailand og thailændere, der har undret os

slow-boat-trip-4

Vi krydsede grænsen til Laos den 19. oktober 2016 tidligt om morgenen. Vi havde været lidt nervøse for krydsningen, da vi ingen bevis havde på, at vi ville forlade Laos igen, men alt gik som det skulle og vi fik endnu et fint stempel i passet. Efter at vi havde krydset grænsen kørte vi til Huay Xai, hvorfra vi skulle med slowboat til Luang Prabang. Turen tog to dage. Den første dag sejlede vi i 6 timer og overnattede i den hyggelige lille by Pak Beng. Næste morgen steg vi ombord igen og efter knap og nap 7,5 time var vi fremme i Luang Prabang. Turen havde været lang, men ganske udmærket og med en flot udsigt hele vejen. Alternativet havde været en 16 timers bustur.

slow-boat-trip-6

slow-boat-trip-1

slow-boat-trip-3

slow-boat-trip-5

Vi havde tre overnatninger i Luang Prabang. Den første hele dag brugte vi på byvandring, hvor vi bare tullede lidt rundt og så hvad byen nu havde at byde på af templer, udkigspunkter og små snoede stier. I forhold til de byer, vi besøgte i Thailand, var Luang Prabang meget anderledes – og meget mindre. Trafik var der ikke meget af og der var flere turister end lokale i bybilledet.

luang-prabang-3

luang-prabang-5

luang-prabang-7

luang-prabang-8

luang-prabang-4

luang-prabang-1

På dag 2 i Lung Prabang tog vi ud til Kuang Si Waterfall, som både var meget mindre og meget mere turistet, end det vandfald vi besøgte i Thailand. Alligevel var det imponerende flot! Vi klatrede op til toppen af vandfaldet og her var en del mindre turister og et lækkert sted at bade.

Læs også: Umphang Jungle Trekking

luang-prabang-14

luang-prabang-13

luang-prabang-15

Efter Luang Prabang gik turen til Vang Vieng – en by der førhen har været kendt for “tubing” og til dels stadigvæk er det. “Tubing” går ud på, at man får en badering og så driver man ellers ned af floden. Langs flodbredden ligger der så en masse barer, som man besøger – altså en pubcrawl i badering. I 2012 blev det meste dog lukket ned grundet for mange dødsulykker. Efter lukningen dykkede byens besøgstal drastisk og i dag er Vang Vieng en by, der er ved at rejse sig igen og overalt var der nybyg på vej. Vores indtryk af byen blev ikke det bedste – den var slidt, beskidt og der flød skrald overalt med en ubehagelig lugt til følge. Udsigten over floden var til gengæld helt fantastisk! Vi havde to overnatninger i byen og den fulde dag brugte vi på at sejle 30 km i kajak, hvilket var en virkelig god oplevelse bortset fra, at vi begge endte ud med at blive voldsomt solbrændte. Det var kun mig, Magnus og vores guide de første 25 km. De sidste 5 km var den samme strækning som man tubede på, hvilket betød, at der også var flere mennesker på floden og høj musik fra de 4-5 barer, der var tilbage langs flodbredden.

vang-vieng-3

vang-vieng-4

vang-vieng-2

vang-vieng-1

DCIM100GOPRO

Vores rejse i Laos endte i hovedstaden Vientiane. Her stod den igen på byvandring, markedsbesøg, tempel-kiggeri og så en tur i Buddha Park. Det vigtigste monument i byen, Pha Tat Luang, kunne jeg simpelthen ikke finde, indtil Magnus fandt ud af, at vi ledte det helt forkerte sted. Det vidste sig, at det lå cirka 4 km fra centrum, så vi endte med at måtte tage en tuk-tuk derhen, for at kunne nå det før lukketid. Da vi så endelig kom frem, var det selvfølgelig lukket på grund af restaurering – typisk altså! I stedet tog vi på et militærhistorisk museum i nærheden, så turen ikke var helt spildt.

I morgen eftermiddag tager vi flyveren til Hanoi, hvor nye eventyr venter! Laos har været fin, men nok ikke et land, vi vil tage tilbage til.

vientiane-1

vientiane-8

vientiane-9

vientiane-10

• At spise denne sde havregrd med banan til morgenmad varhellip
  • Kan vi ikke lige tage en sndag mere? sndag
  • Startede morgenen med en grd til at varme mig phellip
  • Sndag starter langsomt
  • Efterr S lnge det ikke regner og blser er dennehellip
  • Menuen herhjemme stod i dag p kylling vendt i ghellip
  • Ville give alt for en hjemmelavet pizza til aftensmad ihellip
  • Bagt pasta med kylling og bacon er en favorit herhjemmehellip