Mandag den 3. oktober om eftermiddagen begyndte vi vores rejse. Klokken 15.30 smækkede vi døren til vores lille lejlighed velvidende, at der vil gå 3,5 måned før vi åbnede den igen. Meget surrealistisk, men helt fantastisk. Begge vores familier, min bedste veninde og svigerfamiliens helt nye hundehvalp var med i lufthavnen for at sige farvel og da de sidste kram skulle uddeles begyndte tårene at trille ned af mine kinder. Vi ønskede god jul og godt nytår og så var det ellers op af rulletrappen og videre til sikkerhedskontrollen. Rejsen var begyndt og det første stop hed Bangkok!

bangkok-1

bangkok-2

Bangkok dag 1
Vi ankom til vores hotel i Bangkok midt på eftermiddagen. Vi fik checket ind, fundet vores lille, men helt fine værelse, skiftet tøj og begav os derefter ud i byen efter vand og mad. Temperaturen sagde 35 grader, vi var trætte efter næsten 24 timer på farten og det hele var meget fremmet på en meget overvældende måde. Fremmede bogstaver på skiltene, et fremmet sprog, mænd der råbte og dyttede for at få os med i deres tuk-tuk, massere af trafik og menneskemylder. Da vi så en McDonald’s åndede vi lettet op – endelig noget man kendte! Efter to BigMac menuer gik vi tilbage til hotellet, hvor vi havde et kort møde med en lokal guide. Han fortalte os om Bangkok, om do’s and don’ts, hvad der var værd at se, idéer, tips og tricks og pludselig blev det hele meget mere overskueligt. Efter et lille hvil var gåpåmodet tilbage og vi begav os igen ud i byen. Mørket var faldet på, det tordnede og vi gik bare lidt rundt på må og få. Vi endte på en lille hyggelig restaurant, som guiden havde anbefalet, og en times tid efter begav vi os mætte og trætte hjemad i torden og småregn.

bangkok-4

bangkok-3

bangkok-5

Bangkok dag 2
Vi vågnede tidligt, snuppede et bad og gik ned i hotellets restaurant for at spise morgenmad. Vi havde ingen forventninger til morgenmaden overhovedet, men frygtede lidt at blive serveret noget med ris. Vi blev glædeligt overrasket ved synet af en buffet med yoghurt, frisk frugt og brød. Ved siden af kunne man så bestille varme sager som æg, bacon og pølser eller pandekager med sirup. Luksus! Efter morgenmaden var det på med traveskoene og så ud i byen. Vi gik til den nærmeste station og tog Bangkok Skytrain, som er en hævet togbane, hen til en lidt nyere og mere lukseriøs del af Bangkok. Vi gik lidt rundt, besøgte et koloenormt shoppingcenter og begav os så videre mod den gamle bydel til fods. Det tordnede og bragede og undervejs blev vi fanget i en massiv regnbyge, og selvom vi stod fint i tørvejr, valgte vi efter 10 minutters tid at fortsætte. Vi blev gennemblødt på ingen tid, men da regnen stoppede blev vi til gengæld også lynhurtigt tørre igen – længe leve de 35 grader! Vi gik til den del af den gamle by, der kaldes Chinatown, og her besøgte vi Wat Traimit, som er et tempel der huser en 3 meter høj Buddha-figur i guld. Selve templet var ikke noget særligt, men statuen var da et besøg værd trods skoene skulle af og benene dækkes til. Efter tempelbesøget gik turen hjem til hotellet, hvor den stod på afslapning et par timer og så var det tid til aftensmad. Vi spiste på en mere moderne restaurant end dagen forinden, men maden smagte stadigvæk skønt.

bangkok-6

bangkok-7

bangkok-8

bangkok-9

bangkok-11

Bangkok dag 3
Vi stod op til en grå himmel og silende regn, men omkring middag klarede det heldigvis op. Vi havde ikke rigtig nogen planer for dagen, så vi traskede bare lidt rundt i byen, sugede stemningen, spiste lidt frokost og gik på opdagelse i et supermarked. Man kan virkelig få mange mærkværdige ting og sager sådan et sted – selv en 250-grams pakke smørbar Lurpak til 259 Baht, hvilket svarer til rundt regnet 50 kr., havde fundet sin vej til hylderne. Resten af dagen gik med at pakke vores ting ned, spise tidlig aftensmad og så ellers bare slappe af.

bangkok-10

bangkok-12

bangkok-13

Bangkok dag 4
Dagen startede tidligt, da vi inden 8.45 skulle være klar, have pakket vores tasker og tjekket ud. Klokken 9.00 gik turen ned til floden hvor en long tail boat ventede på os. Den tog os igennem de kanaler, der kaldes “Backwaters of Bangkok”. På vejen så vi små træhuse, hvor familier har boet i generationer, vi passerede små både, hvorpå der blev lavet mad, man kunne købe, vi besøgte en orkidé-plantage og så frugttræer i massevis. Bådtuen sluttede nær Grand Palace og Wat Pho, som vi så selvfølgelig besøgte. Her var der smukke templer, Buddha-statuer i alle afskygninger, mange turister og meget varmt! I aften klokken 20 bliver vi hentet på hotellet og så går turen nord på. I morgen og seks dage frem står den nemlig på trekking i Umphang, hvor der skal opleves jungle og ses vandfald. Det glæder jeg mig til!

bangkok-14

bangkok-17

bangkok-16

bangkok-15

bangkok-18

bangkok-19

bangkok-20

bangkok-21

• Skal du sndagsbage i dag? S foreslr jeg en portionhellip
  • Rester p en mandag er det bedste jeg ved Enhellip
  • En skn kleskabsgrd er et hit p de travle morgenerhellip
  • Spis varieret sagde de macarons
  • Koteletter i fad med grntsager og kokosmlk toppet med osthellip
  • Alene hjemme p en tirsdag betyder sushi i lange banerhellip
  • At spise denne sde havregrd med banan til morgenmad varhellip
  • Kan vi ikke lige tage en sndag mere? sndag