chiang-mai-9

Vi ankom til Chiang Mai onsdag den 12. oktober omkring middag. Efter 6 dage, hvor den primært havde stået på ris med grønt og kylling, trængte vi virkelig til noget andet. Da vi stod af bussen og så den gyldne måge på den anden side af vejen, var vi ikke i tvivl – den skulle stå på McDonald’s til frokost! Som en bonus havde de, som alle andre steder her i Thailand, gratis Wi-Fi, så mens vi spiste fandt vi lige ruten til det hotel, som vi på forhånd havde booket to overnatninger på. Det lå godt og vel 2 km væk, så vi besluttede at gå derhen. Hotellet, Eco Resort, lå godt tilbagetrukket fra vejen og man skulle igennem en forholdvis lang sti gennem en have for at komme til vores værelse og poolen. Om aftenen blev stien så fint oplyst af lanterner og alt i alt var hotellet helt fint og værelset rent og pænt. Vi blev faktisk så glade for hotellet og poolen, at vi endte med at forlænge vores ophold hele to gange, så vi i alt havde fem overnatninger på hotellet.

chiang-mai-6

chiang-mai-2

Vi brugte hele eftermiddagen den første dag ved poolen og om aftenen mødtes vi med fire af dem, vi havde været i junglen med. Sammen gik vi ud og spiste aftensmad på det hyggeligste natmarked. Der var en masse boder lidt ala Papirøen i København, hvor man kunne købe en masse forskelligt mad til billige penge. Hele stedet var oplyst af fine lyskæder og så var der live-musik. Det var bare super hyggeligt!

chiang-mai-1

chiang-mai-1-2

Den næste dag startede med en morgensvømmetur og ellers lavede vi faktisk ikke rigtig noget resten af dagen. Vi var trætte efter strabadserne i junglen og havde allermest bare brug for at slappe af. Om aftenen tog vi alene tilbage til natmarkedet for at spise aftensmad og rendte tilfældigvis ind i to af dem, vi var ude at spise med dagen før. De fortalte os at den thailandske konge var død. Magnus og jeg havde siden vi ankom til landet joket lidt om, hvad thailænderne ville gøre, når han døde, for der hang simpelthen billeder af ham overalt! Han havde en nærmest guddommelig status. Vi var lidt spændte på, om vi ville mærke noget til den landesorg, som alle de danske aviser forudsagde, men vi har faktisk næsten intet mærket til det udover, at der ikke bliver solgt alkohol nogen steder, thailænderne bærer sorte sløjfer på tøjet og i alle templer er der et billede af ham, hvor folk kan sætte blomster osv.

På den tredje dag i byen gik turen ind til den gamle bydel. Vi havde læst, at man et sted i byen kunne få thai-massage af kvindelige indsatte, der var en del af et rehabiliteringsprogram. Kvinderne var alle nogen, der ville blive løsladt indenfor de næste seks måneder og de penge, de tjente ved at massere, kunne de bruge efter deres løsladelse. Det virkede som en ren win-win situation. Vi fandet stedet, men fik at vide, at der først var tid to timer senere. Vi bookede og betalte og så tullede vi ellers bare rundt i den gamle by. Vi fandet en hyggelig lille café, Taa Peng, hvor vi fik lidt koldt at drikke, læste lidt i “biblen” aka vores guidebog og fik lidt frokost. Til dessert spiste vi lidt indbagte, friturestegte bananer fra et gadekøkken. Det lyder måske lidt mærkeligt, men det smager altså virkelig godt!

Det var blevet tid til massagen og det første vi skulle var at iføre os noget, der godt kunne forveksles med nattøj. Vi så herlige ud, men har desværre ingen billeder, da man ikke måtte fotografere på rehabiliteringscenteret. Vi fik vasket fødder og blev så ført ind i et rum, hvor vi fik en nærmest synkron thai-massage af to søde kvinder. Vi blev trykket på, trukket i og knækket på alle leder og kanter. Efter en times massage blev vi ført ud af rummet, fik skiftet tøj og blev så serveret te, som vi kunne nyde i en lille have. Hele oplevelsen kostede os 200 baht per person, hvilket svarer til cirka 40 danske kroner.

Vi havde begge stadigvæk ikke lyst til ris overhovedet, så til aften spiste vi på den skønneste italienske restaurant i den gamle bydel. Her fik vi blandt andet en pizza med den dejligste tyndeste sprødeste bund toppet med tomat, mozzarella, oliven, soltørrede tomater og ricotta – en kombination, der klart kan anbefales!

chiang-mai-13

chiang-mai-11

chiang-mai-12

chiang-mai-15

Dagen efter var vi på thailandsk madkursus, som jeg har skrevet lidt mere om HER.

madkursus-17

I går stod vi op til regnvejr. Omkring middag lysnede det lidt og vi tog ind til den gamle by for at se på templer – nogen var mere begejstrede end andre. Efter tempelturen fik vi endnu engang en omgang thaimassage og så stod den på Sunday Walking Street resten af eftermiddagen og aftenen. Sunday Walking Street er et event, der sker hver søndag, hvor et område i den gamle by bliver lukket af for trafik og så er der ellers boder alle vegne og man kan købe alt mellem himmel og jord. Det vrimlede med mennesker, men pludselig spillede et par kæmpe højtalere den thailandske nationalsang og så stod alle helt stille. Da sangen sluttede begyndte folk at vrimle rundt igen – det var super mærkeligt!

chiang-mai-17

chiang-mai-18

chiang-mai-19

chiang-mai-20

chiang-mai-21

Omkring middag i dag drager vi lidt mere nord på til Chiang Rai, hvor planen er at blive to overnatninger, se de berømte hvide templer og så ellers sige farvel til Thailand og lade turen gå til Laos.

chiang-mai-10

chiang-mai-8

chiang-mai-7

chiang-mai-4

chiang-mai-3

chiang-mai-16

• At spise denne sde havregrd med banan til morgenmad varhellip
  • Kan vi ikke lige tage en sndag mere? sndag
  • Startede morgenen med en grd til at varme mig phellip
  • Sndag starter langsomt
  • Efterr S lnge det ikke regner og blser er dennehellip
  • Menuen herhjemme stod i dag p kylling vendt i ghellip
  • Ville give alt for en hjemmelavet pizza til aftensmad ihellip
  • Bagt pasta med kylling og bacon er en favorit herhjemmehellip