Nu da jeg ikke selv har været i stand til at skrive en succeshistorie om min Whole30 i april, så har jeg fået super seje Trine MK til at skrive lidt om hendes. Trine kom igennem en hel måned uden sukker, mælkeprodukter, korn, bønner og alkohol og her kan du læse hvordan! 🙂

Jeg hedder Trine, er 21 år gammel og er så heldig at have fået æren af at gæsteblogge hos Nadia i dag. Til daglig arbejder jeg som pædagogmedhjælper i en børnehave og elsker mit job. Jeg droppede ud af mit gamle studie ved juletid efter at have læst tre semestre, da studiet ikke var det rigtige for mig. Min plan er at søge ind på fysioterapeut til sommer i stedet.

Jeg bor i en lejlighed i Valby, hvor meget af min tid bliver brugt på at eksperimentere i køkkenet. Jeg elsker at bruge tid på og kredse om maden, men laver oftest mad efter principperne: det skal være nemt, det skal være til at betale og det skal være med relativt få ingredienser.

Jeg både styrketræner, løber og går til forholdsvis regelmæssigt til pilates, men min største kærlighed ligger nu engang hos løb. Jeg instagrammer til dagligt på @trinemk, men er under hele Whole30-forløbet kommet med løbende opdateringer på min anden instagramprofil @trinemk_whole30dk (hvor du også kan se, hvad jeg har spist på de forskellige dage).

Hvad fik dig til at ville gennemføre en Whole30? Hvad ville du have ud af det?
Første gang jeg hørte om Whole30 var på Instagram, hvor jeg fulgte en, der gennemførte en runde tilbage i starten af året. Det inspirerede mig til også at ville prøve at gennemføre en Whole30 på et tidspunkt. Jeg følte, at jeg over en længere periode havde behandlet min krop som en skraldespand med usunde fødevarer og hurtige kulhydrater, hvilket havde resulteret i vægtøgning, oppustet mave, mangel på energi og dårligere selvtillid. Jeg havde brug for, at der skulle ske noget, og de mange lovende resultater ved en Whole30 var lige netop, hvad jeg trængte til at opleve på egen krop. Jeg ønskede først og fremmest at komme af med min overspisning, min snacktrang og generelt opnå større bevidsthed omkring mine madvaner. Derudover håbede jeg på at smide de ekstra kilo, føle større velbehag i egen krop og få mere energi i hverdagen.

Hvordan forberedte du dig på projektet?
Jeg startede med at udspørge min instagramveninde om projektet, dernæst gennemlæste jeg (mere eller mindre) hele whole30.com. Jeg googlede for at finde andre sider og blogs om forløbet for at sikre mig, at det var menneskeligt at gennemføre. Så læste jeg whole30.com igen. I starten af marts postede jeg på min normale instagramprofil, at jeg gik i overvejelser om at gennemføre en Whole30 for forhåbentlig at finde støtte hos andre. Heldigvis var Nadia med på projektet, og vi fik lynhurtigt aftalt, at april måned skulle være der, hvor projektet skulle løbe af stablen. Så reserverede jeg ”It Starts With Food” og et par andre palæobøger på biblioteket. Da palæobøgerne kom, skimtede jeg dem igennem og fik ret hurtigt konkluderet, at de ikke var til megen hjælp, men det var ISWF til gengæld. Den blev slugt fra ende til anden og gav mig virkelig blod på tanden til at kaste mig helhjertet ud i forløbet.

Dernæst kom jeg til ”oprydningen”. Som enhver anden (ok, nu skal jeg ikke sætte nogen i bås, men tvivler på at jeg er den eneste, der gør sådan) inden ”diætstart” (i mangel på bedre ord) gik jeg amok i alle de fødevarer, jeg havde derhjemme, som jeg ikke måtte få de næste 30 dage. De skulle jo udryddes – og nåh ja, så drak jeg mig da også lige total i hegnet kort tid inden og købte derefter kakao, chokoladebarer, peanuts m.m. som tømmermandsmad … Men ja, så var jeg også i den grad mættet af al den klamme mad og ekstra klar på at gøre noget godt for min krop. Nu skulle der drastiske forandringer til!

Var der nogen nedture? Opture?
Om der var! Efter hver en nedtur fulgte en optur og omvendt. De største nedture handlede i starten især om cravings, inden jeg havde gennemskuet hvor meget mad, der egentlig skulle til, før jeg blev mæt (og kunne holde mig mæt indtil næste måltid). Jeg har under forløbet også døjet en del med fordøjelsesbesvær – hvilket jo faktisk helst ikke var meningen – men tror det på den ene side skyldtes de færre grove kulhydrater, som jeg normalt plejede at få i store mængder i form af både rugbrød og havregryn, og på den anden side har skyldtes de pludselige store mængder kød og grøntsager, som kroppen lige skulle vænne sig til at fordøje. En meget uventet nedtur var under en af mine længere løbeture, hvor jeg oplevede at musklerne syrede til (og ikke bare i læggene men også i armene. Hvad sker der lige for det?!) Dette tror jeg har skyldtes de i starten relativt små mængder kulhydrater. Og til dette har jeg bare at sige: Sødkartoffel er the shit her! 😉
Af diverse opture oplevede jeg bl.a. at bukserne sad løsere og maven føltes mindre oppustet. I fitnesscenteret kunne jeg pludselig tage min allerførste chin up uden andet hjælp end et lille hop til at starte med. Det var kæmpe optur at få en hulens masse lækker mad, at føle at jeg nærede kroppen med sunde og energirige fødevarer måltid for måltid og få en større forståelse for hvad jeg fylder i min krop til daglig. Det var optur at opleve at jeg kunne komme igennem dage uden overspisning og snacking mellem måltiderne og rent faktisk ikke føle afsavn. Jeg oplevede ikke længere at slå hjernen fra, når jeg spiste, men rent faktisk smage ordentligt på maden. Men den største optur af dem alle var, at have utroligt støttende forældre og veninder gennem forløbet, der alle bakkede op om mit sindssyge projekt.

Hvad var det sværeste? Det nemmeste?
Det sværeste gennem forløbet var helt klart ikke ”bare” at kunne spise noget hurtigt og nemt, når tiden var knap, men altid at skulle bruge ekstra tid på at lave maden.
Det var til gengæld overraskende nemt at sige nej til de ”forbudte” fødevarer som ikke er tilladte under Whole30-forløbet. Selvom det dog til tider var lidt øv at sidde med grøntsager, æg og nødder til morgenmad, mens resten af familien sad med helt friskbagte boller, når jeg var på besøg. Men der er nu heller intet som mors hjemmebag 😉

Hvad har du fået ud af projektet? Hvad har du lært om dig selv?
På de 30 dage har jeg tabt mig 4,8 kg. Et overraskende stort vægttab, men min startvægt var nok også stærkt påvirket af mit ”lille” madorgie af usunde fødevarer i dagene op til den 1. april. Vigtigst af alt har jeg dog opnået et større velbehag i kroppen og har nu igen bukser der ikke længere strammer efter hvert måltid. Jeg har fået større forståelse for min krops signaler og for hvad forskellige fødevarer gør for min krop. Jeg har fået et redskab til at undgå og i værste fald tackle cravings, og jeg er blevet bedre til at kende forskel på sult og snacktrang. Jeg er endnu ikke helt der hvor jeg gerne vil hen, men tænker at køre en runde mere engang ude i fremtiden – så sig endelig til hvis du også er frisk på at tage udfordringen op!

Har du nogen gode råd til dem, der måske gerne selv vil gennemføre en Whole30?
Mine 5 gode råd til dem der selv ønsker at gennemføre en Whole30 eller går i overvejelserne derom:

  • Læs ”It Starts With Food” (og evt. den nye “The Whole30” bog, der udkom 21. April 2015 – jeg har i hvert fald selv klikket den hjem allerede og glæder mig til at læse den.
  • Sørg for at få proteiner, sunde fedtstoffer og grove grøntsager nok til alle måltider. De holder dig mæt længe og du undgår derved cravings. Og vær nu for guds skyld ikke fedtforskrækket!!!
  • Læs ALTID varedeklarationen. Du vil bliver overrasket over hvor mange ”hverdagsprodukter” der indeholder tilsat sukker eller diverse e-numre.
  • Alliér dig evt. med en ven/kollega/familiemedlem og informer som det mindste i hvert fald dine nærmeste om projektet, og hvorfor du gør det. Er de stadig meget skeptiske, så fortæl dem at det ”kun” drejer sig om 30 dage, og at de ikke behøver at forstå, men bare behøver at acceptere
  • Og sidst men ikke mindst – husk på, at det ”kun” er 30 dage og du – og kun du – er herre over, hvad der kommer i din krop.

Har du spørgsmål er du mere end velkommen til at kontakte mig på min Instagram – tak fordi du læste med 🙂

1000 tak til Trine! 🙂 Er hun ikke bare for sej? 🙂 Du kan læse lidt mere om Whole30-principperne HER. Og ja, HER kan du læse, hvorfor Whole30 ikke blev en succes for mig. Har du selv gennemført en Whole30, eller har du planer om at gøre det? 🙂

  • At spise denne sde havregrd med banan til morgenmad varhellip
  • Kan vi ikke lige tage en sndag mere? sndag
  • Startede morgenen med en grd til at varme mig phellip
  • Sndag starter langsomt
  • Efterr S lnge det ikke regner og blser er dennehellip
  • Menuen herhjemme stod i dag p kylling vendt i ghellip
  • Ville give alt for en hjemmelavet pizza til aftensmad ihellip
  • Bagt pasta med kylling og bacon er en favorit herhjemmehellip