I går var jeg meget ærlig og fortalte lidt om min kulhydratforskrækkelse. I dag vil jeg så fortælle lidt om, hvor mange kulhydrater jeg egentligt spiser. Hopper man lidt rundt på bloggen, tager et kig på min Instagram-profil eller min Facebookside, ja, så ser det jo rigtig fint ud. Billederne viser en masse grøntsager, proteiner og sundt fedt og næsten intet brød, pasta, kartofler, ris, slik eller sukkerfyldte sager. Men er det så virkeligheden? Nej. Det er måske lidt farligt for mig at skrive det her, men nu gør jeg det sgu!

Korn, pasta, ris og kartofler spiser jeg meget sjældent – det er præcis som det skal være. Jeg spiser altid hvad der bliver serveret, når jeg er ude, og når jeg er på restaurant, bestiller jeg hvad jeg har lyst til. Derhjemme spiser jeg sjældent nogen af delene, men de er da at finde på menuen af og til.

Når det så kommer til sukkeret, ja, så er det en anden snak. Det kommer meget i perioder. Hvis jeg er stresset, træt eller ked af det, ja, så føles det som om, at slik, kager og fastfood er det eneste der virker. I en periode købte jeg for eksempel en Marsbar hver eftermiddag, når jeg ramte Hovedbanegården og jeg aner ikke hvorfor, for jeg nød den jo ikke. Jeg åd den bare. Og det var ikke altid, at jeg kunne nøjes med én…

Jeg har altid cravet sukker. I gymnasiet kunne jeg snildt spise en plade Marabou eller to om eftermiddagen. Jeg gjorde det ikke hver dag, men jeg gjorde det tit. Så startede jeg på LCHF (læs evt. min madhistorie) og jeg kom stille og roligt ud af sukkerfængslet. Jeg kom faktisk til et punkt, hvor jeg hverken savnede eller havde lyst til sukker. Det var fantastisk! Men jeg blev træt af rammerne og kassen man fik trukket ned over hovedet, når man spiser LCHF, så jeg valgte at sige farvel til LCHF. Jeg besluttede, at jeg ville holde mig til de fleste af principperne, men give mig selv lidt løsere tøjler. Og hvad skete der så?

Ja, det var jo ikke de gode kulhydrater som det grove brød og fuldkornspastaen, der blev skruet op for. Nej, det var sukkeret! Og som jeg også skrev i går, ja, så er den dårlige samvittighed den samme uanset om det er slik eller rugbrød jeg har kastet mig over. Dumt! Jeg må have vendt situationen, så jeg ikke får dårlig samvittighed af at spise de gode kulhydrater af og til og jeg må tilbage til dengang, hvor sukker ikke var noget jeg savnede og havde lyst til. Jeg skal lære mig selv, at der er forskel på kulhydrater!

Så misforstå mig nu ikke. Jeg lever sundt og størstedelen af tiden lever jeg som jeg giver udtryk for på bloggen og på de sociale medier. Jeg træner mere end gennemsnittet og vejer hverken for meget eller for lidt. Jeg har bare en svaghed for sukker og det hurtige fix og den trang skal jeg bare lige lære at styre. Ingen er jo perfekte, vel? 🙂

Photocredit: Pinterest

  • At spise denne sde havregrd med banan til morgenmad varhellip
  • Kan vi ikke lige tage en sndag mere? sndag
  • Startede morgenen med en grd til at varme mig phellip
  • Sndag starter langsomt
  • Efterr S lnge det ikke regner og blser er dennehellip
  • Menuen herhjemme stod i dag p kylling vendt i ghellip
  • Ville give alt for en hjemmelavet pizza til aftensmad ihellip
  • Bagt pasta med kylling og bacon er en favorit herhjemmehellip