Chiagrød

Klassisk chiagrød med mælk og skyr

Ofte må det gerne være lidt nemt om morgenen og i øjeblikket er min kærlighed faldet på chiagrød i alle mulige varianter. Chiagrød består af chiafrø, der blandes med væske. Blandingen skal så stå og trækker i kølekabet natten over, så chiafrøene kan suge væsken. Om morgenen røres blandingen så op med skyr og så har du en lækker chiagrød.

Jeg bruger oftest plantemælk eller nøddemælk (du kan finde en opskrift på hjemmelavet nøddemælk her), men du kan sagtens bruge kokosmælk eller almindelig mælk. Hvis jeg bruger kokosmælk, bruger jeg altid extra creamy kokosmælk, da jeg synes at den giver et mere lækkert og cremet resultat.

Som det fremgår af overskriften, så er dette en opskrift på en helt klassisk chiagrød. Chiagrød kan varieres i det uendelige og under opskriften nedenfor, har jeg delt seks forskellige måder hvorpå du kan variere din chiagrød.

Læs også: Havregrød – ni spændende opskrifter

Forslag til topping

En chiagrød kan toppes med alverdens ting. Jeg selv elsker at toppe med ting som blåbær og andre bær, kiwi, vindruer, granatæblekerner, æble, frysetørrede bær, mynte, hakkede nødder, kakaonips, hakket mørk chokolade, solsikkefrø, hørfrø, jordbærkompot og honningristet granola.

Læs også: Toppings til grød (eller yoghurt) – fire lækre opskrifter

Chiagrød

Opskrift på chiagrød

Chiagrød

1 person
Ingredienser
  • 3 spsk. chiafrø
  • 1 spsk. hampefrø kan undlades
  • 1 1/2 dl mælk plantemælk, helt almindelig mælk eller kokosmælk
  • Et drys vaniljepulver
  • Et drys kardemomme kan undlades
  • Et par skefulde skyr
Fremgangsmåde
  • Aftenen før: Bland chiafrø, hampefrø, mælk, vaniljepulver og kardemomme i en skål. Sørg for at få fordelt chiafrøene rigtig godt – ellers bliver de bare til en stor hård klump. Stil chiagrøden i køleskabet natten over.
  • Næste morgen: Rør chiagrøden med et par skefylde skyr og top den med hvad end du har lyst til.

Sådan kan du variere din chiagrød

  • Chiagrød med bid: Tilsæt en halv banan skåret i tern eller en lille håndfuld blåbær, når du blander grøden om aftenen.
  • Chiagrød med hindbær og lakrids: Tilsæt 1 lille tsk. lakridspulver og 1 lille håndfuld hindbær skåret i mindre stykker, når du blander grøden om aftenen.
  • Nutella chiagrød: Tilsæt 1 spsk. Nutella, når du blander grøden om aftenen. Du kan eventuelt lige smelte Nutellaen i mikroovnen, så den bliver lidt nemmere at røre ud.
  • Nutella med jordbær: Tilsæt 3 spsk. jordbærkompot, når du blander grøden om aftenen.
  • Chokolade chiagrød: Tilsæt 1-2 spsk. kakaopulver, når du blander grøden om aftenen.
  • Chiagrød med peanut butter: Tilsæt 1 spsk. peanut butter, når du blander grøden om aftenen.

Læs også: Opskrift på bananpandekager med havregryn

Nutella chiagrød
Chiagrød med jordbær